Senfølge ved visse kræftformer

Senfølge ved visse kræftformer2018-10-12T14:09:45+00:00

Tørre slimhinder i skeden – vaginal atrofi – er en almindelig senfølge ved visse kræftforløb, ikke mindst i forbindelse med brystkræft og livmoderkræft. Det skyldes at kemoterapi, stråle- og antihormonel behandling kan nedsætte østrogenkoncentrationen og fremkalde tidlig overgangsalder.
Det betyder kronisk ubehag i form af svie, kløe og ofte smerter. Sport og anden fysisk udfoldelse påvirkes, ligesom intimt samliv besværliggøres og forringes.

Begrænsede traditionelle behandlingsformer

Vaginal atrofi behandles i andre sammenhænge ofte med østrogentilførsel lokalt eller systemisk, men det er ikke altid en option i disse kræftsammenhænge, fordi det kan forværre sygdomsbilledet. Cremer og olie kan til en vis grad lindre generne, men er i bedste fald symptombehandling.

Ny gennemtestet behandling

Uanset årsagen til vaginal atrofi findes der i dag en langtidsvirkende behandling, uden risici for kræftpatienter, i form af en medicinsk laserbehandling ved navn MonaLisa Touch.
Behandlingen har klinisk evidens via udenlandske studier og mere end 2,5 mio. behandlinger på verdensplan. Desuden er laserbehandlingen efterprøvet i Danmark af professor Lisbeth Nilas i samarbejde med gynækologerne Lisbeth Elving og Charlotte Marx på Hvidovre Hospital. Et nyt studie er undervejs ved Århus Universitetshospital under professor i gynækologi Axel Forman.
Når en gynækologisk forundersøgelse viser vaginal atrofi, kan Klinik MonaLisa tilbyde laserbehandlingen i samarbejde med specialuddannede privatpraktiserende gynækologer på et landsdækkende netværk af klinikker.

Risikofri, smertefri og langtidsvirkende

Behandlingen er risikofri, smertefri og langtidsvirkende. Patienten lægges i gynækologisk leje og en probe indføres i skeden, hvor den udsender et lavfrekvent laserlys. Indgrebet tager 5-10 min. og kun de færreste har bivirkninger i form af lettere blødning og udflåd i dagene efter. Laseren øger blodgennemstrømningen i skedevævet og får slimhinden til at regenerere, hvorved vævets smidighed og oprindelige fugt genskabes. Læs hvad kvinderne selv siger om behandlingen her.
Behandlingen foretages typisk tre gange med 4-6 ugers mellemrum. Symptomlindringen indtræder hurtigt for de fleste patienter, og efter tre behandlinger oplever flere end 85% en positiv eller meget positiv effekt. En årlig opfølgende behandling anbefales.
Læs mere om tørre slimhinder og vaginal atrofi på Sundhed.dk og find de seneste artikler, videoer m.v. om emnet på Klinik MonaLisa’s nyhedsside og på  MonaLisa Touch´ globale webside (på dansk).

Egenbetaling med mulighed for tilskud

MonaLisa Touch behandling er underlagt egenbetaling, men flere sundhedsforsikringer giver tilskud, fordi vaginal atrofi er en kronisk lidelse, der kan begrænse de ramtes daglige gøremål. Tilskud ydes efter forsikringsselskabernes individuelle vurdering ud fra gynækologens indstilling.

Læs mere om pris her, tilskudmuligheder her og evt. lån til behandling her.

Kom godt i gang
Læs her hvordan du kommer godt i gang med den smerte- og risikofri MonaLisa Touch laserbehandling.

Her kan du følge med i den nyeste information om MonaLisa Touch laserbehandlingen for tørre slimhinder i underlivet (vaginal atrofi).

Her kan du stille spørgsmål og debattere med ligesindede om gener i forbindelse med overgangsalderen og antihormonel kræftbehandling.

DEKA udviklede i 2008 en ny behandlingsmetode, MonaLisa Touch, i Italien. En CO2 laser, som ved påvirkning af vævet, genskaber størstedelen af elasticiteten og fugtbalancen i skeden. Behandlingen er nu tilgængelig i mere end 70 lande og mere end 2,5 millioner kvinder har fået behandlingen.

De erfarne gynækologer er patienternes sikkerhed for korrekte diagnoser og optimale individuelle behandlingsforløb. Behandlingerne udføres under trygge og velordnede forhold på gynækologiske klinikker.

KLIK HER FOR KLINIK OVERSIGT

Der eksisterer i dag kun to behandlinger, der aktivt bearbejder slimhinderne og bremser den naturlige ældningsproces. Disse er hormonpiller og MonaLisa Touch laserbehandling.