Kontakt: +45 3133 6662|kontakt@klinikmonalisa.dk

Smerte ved samleje

Smerte ved samleje2019-01-03T11:45:32+00:00

Tørhed og svie i underlivet eller ligefrem smerter ved samleje skyldes ofte nedsat produktion af det kvindelige kønshormon østrogen i æggestokkene. Østrogenmanglen kan bero på flere forskellige forhold såsom naturlig aldring, sygdom eller behandling for bryst- eller underlivskræft. Østrogenmangel kan i princippet ramme kvinder i alle aldre, men især er kvinder, der har passeret overgangsalderen, udsatte.

Traditionel behandling
Generne afhjælpes traditionelt med olier eller glidecreme. Lidelsen kan også behandles med hormoner, hvilket for mange har en række positive effekter. Men det kan også have alvorlige bivirkninger, hvorfor mange fravælger hormoner. Dette fravalg er en af årsagerne til at tørre og sarte slimhinder, i høj grad, underbehandles i dagens Danmark. Med konsekvenser i form af daglige gener, samlivsproblemer og forringet livskvalitet for op imod en halv million danske kvinder.

I modsætning til overgangsalderens hedeture er problemstillingen med tørre slimhinder i skeden kroniske, og de bliver endda ofte værre med alderen. Den lægelige betegnelsen for lidelsen er vaginal atrofi.

Ødelæggende for parforholdet
Tørre slimhinder kan være ødelæggende både for kvinderne og for parforholdet. Ikke mindst fordi de ramte kvinder ofte går i årevis med gener som kløe, svie og smerter, der over tid tiltager. Derfor er det vigtigt i højere grad at lytte til de signaler, kroppen sender os. Og igangsætte behandling så tidligt som muligt.

I dag er MonaLisa Touch laserbehandlingen det eneste alternativ til symptombehandling og hormonbehandling. Behandlingen er udviklet specielt til kvinder med vaginal tørhed, svie, ubehag eller smerte ved samleje, som er forårsaget af vaginal atrofi.

Skånsom og smertefri behandling
MonaLisa Touch behandlingen er ideel til de kvinder, der ønsker en vævsskånsom, risikofri og gennemprøvet behandling enten som alternativ eller supplement til hormonbehandling.

Behandlingen kan som sagt med fordel påbegyndes så tidligt som muligt, inden følgerne af østrogenmanglen udvikler sig, og dermed forebygge lidelsen af vaginal tørhed, svie, ubehag og smerte ved samleje.

På siden her kan du læse mere om behandlingen, og om den kan hjælpe dig. Siden indeholder også to videoer. der fortæller om behandlingen og dens virkning.

Læs mere om sarte slimhinder på sundhed.dk – klik her.

Kom godt i gang …
… med den smerte- og risikofri MonaLisa Touch laserbehandling.

DEKA udviklede i 2008 en ny behandlingsmetode, MonaLisa Touch, i Italien. En CO2 laser, som ved påvirkning af vævet, genskaber størstedelen af elasticiteten og fugtbalancen i skeden. Behandlingen er nu tilgængelig i mere end 70 lande og flere end 4 millioner kvinder har fået behandlingen.

KLIK HER FOR KLINIK OVERSIGT