MonaLisa Touch behandlingen er udviklet til kvinder med vaginal tørhed, svie, ubehag eller smerte ved samleje, som er forårsaget af vaginal atrofi.

Behandlingen tilbydes således udelukkende til kvinder der via en fuld gynækologisk undersøgelse med ultralydsscanning har fået stillet diagnosen vaginal atrofi.

Behandlingen udføres af specialuddannede gynækologer og er ideel til kvinder, der ønsker en vævsskånsom, risikofri og gennemprøvet behandling enten som alternativ eller supplement til hormonbehandling.

Behandlingen kan med fordel påbegyndes så tidligt som muligt, inden følgerne af østrogenmangel udvikler sig. Og dermed forebygge lidelsen vaginal atrofi.

Hvad er MonaLisa Touch?

MonaLisa Touch er en veldokumenteret laserbehandling bakket op af flere end 50 internationale studier. Herhjemme har Hvidovre Hospital lavet et pilotstudie med tilsvarende positive resultater. Netop nu pågår et større randomiseret studie ved professor Axel Forman i regi af Århus Universitetshospital.

Globalt har flere end 4 mio. kvinder fået behandlingen. I Danmark er der primo 2020 lavet flere end 3.000 MonaLisa Touch behandlinger for vaginal atrofi (tørre slimhinder i underlivet). Uden nogen form for utilsigtede hændelser.

MonaLisa Touch er en smertefri behandling, der på en skånsom måde stimulerer slimhinden i skeden, således at den gendannes og får sine oprindelige egenskaber tilbage. Eneste registrerede bivirkninger er let udflåd og i enkelte tilfælde mindre pletblødninger de første par dage efter behandlingen.

Behandlingen er således helt risikofri og kan anvendes som alternativ til – eller sammen med – hormonbehandling.

Hvor lang tid går der, før man har effekt af MonaLisa Touch?

91 % af alle, der bliver behandlet med MonaLisa Touch, oplever allerede efter den anden behandling færre symptomer. Normalt skal man have tre behandlinger med fire til seks uger imellem, før effekten er stabil.

Mere end 85 % af de kvinder, der gennemgår behandling med MonaLisa Touch, har god eller meget god effekt af behandlingen.

Læs her, hvordan du kommer i gang med behandlingen.

Se klinikliste her

Hør speciallæge i gynækologi og obstetrik Stine Fürst fortælle om MonaLisa Touch. Siden videoen har yderligere 2,5 mio. kvinder været igennem behandlingen, så det samlede antal i dag er flere end 4 mio. på verdensplan.

Se i detaljer hvordan MonaLisa Touch behandlingen foregår, og hvordan de ganske små perforeringer, laseren foretager, påvirker vævet i skeden.