Nedsat østrogen-niveau eller østrogenmangel kan skyldes flere forskellige forhold: naturlig aldring, sygdom eller kræftbehandling. Østrogenmangel kan i princippet ramme kvinder i alle aldre, men især kvinder, der har passeret overgangsalderen, er udsatte.

Svie, kløe og smerter
Mangel på østrogen forårsager tørre slimhinder, der kan svie og gøre ondt i forbindelse med daglige aktiviteter og ikke mindst ved samleje.

Østrogenmangel kan behandles medicinsk med P-piller eller lokal hormonbehandling i form af stikpiller, der føres op i skeden. Udover symptombehandling i form af olier og glidecreme er det eneste alternativ til hormonbehandling i dag MonaLisa Touch laserbehandlingen.

Hormonfri behandling
MonaLisa Touch kan både anvendes til at forebygge og afhjælpe symptomer. Behandlingen er ideel til kvinder, der ikke bliver hjulpet tilstrækkeligt af hormoner, ikke vil bruge hormoner af princip eller angst for bivirkninger – eller som ikke anvende dem, f.eks. som følge af behandling af en kræftsygdom.

Tal med en gynækolog om, hvilken behandling der er den rigtige for dig
MonaLisa Touch
 laserbehandlingen er veldokumenteret og udføres udelukkende af specialuddannede autoriserede gynækologer.

På siden her kan du læse mere om behandlingen, og om den kan hjælpe dig. Siden indeholder også to videoer. der fortæller om behandlingen og dens virkning.

Kom godt i gang …
… med den smerte- og risikofri MonaLisa Touch laserbehandling.

DEKA udviklede i 2008 en ny behandlingsmetode, MonaLisa Touch, i Italien. En CO2 laser, som ved påvirkning af vævet, genskaber størstedelen af elasticiteten og fugtbalancen i skeden. Behandlingen er nu tilgængelig i mere end 70 lande og mere end 4 millioner kvinder har fået behandlingen.