Mange kvinder i overgangsalderen, og kvinder der sættes i medicinsk overgangsalder, oplever gener som tørhed, svie, ubehag eller smerte ved samleje. Symptomerne bliver ofte værre med alderen. Den lægelige betegnelsen for denne lidelse er vaginal atrofi.

Ved vaginal atrofi sker der en udtynding af slimhinden og bindevævet i skeden. Det medfører nedsat elasticitet og sarte slimhinder og dermed ofte:

• Tørhed i skeden
  • Kløe og svie
  • Unormal udflåd og lugt
  • Smerte ved samleje
  • Smerte ved og trang til vandladning
  • Tilbagevendende blærebetændelse

Generne kan skyldes overgangsalder, have fysiologiske årsager eller være en konsekvens af kræftbehandling. Fælles for generne er, at de er kroniske. Det bliver desværre ikke bedre med tiden, snarere tværtimod.

Tørhed i skeden afhjælpes traditionelt med olie og glidecreme. Lidelsen kan også behandles med hormoner, hvilket har en række positive effekter, men det kan også have bivirkninger, hvorfor mange fravælger hormoner. Dette fravalg er en af årsagerne til at tørre og sarte slimhinder i høj grad underbehandles. Med konsekvenser i form af daglige gener, samlivsproblemer og forringet livskvalitet for de ramte kvinder.

100 % hormonfri behandling
Der findes imidlertid et effektivt alternativ til hormonbehandling, olier og glidecremer. MonaLisa Touch er en veldokumenteret laserbehandling, som mere end 4 mio. kvinder verden over har benyttet. MonaLisa Touch er en smertefri behandling, der skånsomt stimulerer slimhinden i skeden, således at den gendannes og får sine oprindelige egenskaber tilbage. Behandlingen er helt risikofri og kan anvendes som et alternativ til – eller eventuelt sammen med – hormonbehandling.

Kvinder, der har problemer i forbindelse med overgangsalderen, kan med fordel starte behandling inden følgerne af østrogenmangel udvikler sig. Oplever du symptomer, bliver de ikke bedre uden behandling – kun værre. Kontakt en gynækolog og få råd om, hvilken behandling, der er bedst for dig.

På siden her kan du læse mere om behandlingen, og om den kan hjælpe dig. Siden indeholder også to videoer, der fortæller om behandlingen og dens virkning.

Kom godt i gang …
… med den smerte- og risikofri MonaLisa Touch laserbehandling.

DEKA udviklede i 2008 en ny behandlingsmetode, MonaLisa Touch, i Italien. En CO2 laser, som ved påvirkning af vævet, genskaber størstedelen af elasticiteten og fugtbalancen i skeden. Behandlingen er nu tilgængelig i mere end 70 lande og mere end 4 millioner kvinder har fået behandlingen.

KLIK HER FOR KLINIK OVERSIGT