Overgangsalder

Overgangsalder2018-08-10T10:21:04+00:00

HVORDAN KOMMER JEG TØRHED I SKEDEN, SVIE OG SMERTER VED SAMLEJE TIL LIVS?

Mange kvinder i overgangsalderen, og kvinder der sættes i medicinsk overgangsalder, oplever gener som tørhed, svie, ubehag eller smerte ved samleje. Symptomerne bliver ofte værre med alderen. Den lægelige betegnelsen for denne lidelse er vaginal atrofi.

Ved vaginal atrofi sker der en udtynding af slimhinden og bindevævet i skeden. Det medfører nedsat elasticitet og sarte slimhinder og dermed ofte:

• Tørhed i skeden
  • Kløe og svie
  • Unormal udflåd og lugt
  • Smerte ved samleje
  • Smerte ved og trang til vandladning
  • Tilbagevendende blærebetændelse

Generne kan skyldes overgangsalder, have fysiologiske årsager eller være en konsekvens af kræftbehandling.

Tørhed i skeden afhjælpes traditionelt med olie og glidecreme. Lidelsen kan også behandles med hormoner. Hormonbehandlinger har en række positive effekter, men kan også have alvorlige bivirkninger, der er årsag til at mange fravælger hormoner. Det er en af årsagerne til at tørre og sarte slimhinder, i høj grad, underbehandles . Konsekvenserne er unødvendige gener, samlivsproblemer og forringet livskvalitet for de ramte kvinder.

100 % hormonfri behandling
Der findes imidlertid et effektivt alternativ til hormonbehandling, olier og glidecremer. MonaLisa Touch er en veldokumenteret laserbehandling, som mere end 4 mio. kvinder verden over har benyttet. MonaLisa Touch er en smertefri laserbehandling, der på en skånsom måde stimulerer slimhinden i skeden, således at den gendannes og får sine oprindelige egenskaber tilbage. Behandlingen er helt risikofri og kan anvendes som alternativ til hormonbehandling.

Kvinder, der har problemer i forbindelse med overgangsalderen, kan med fordel starte behandling inden følgerne af østrogenmangel udvikler sig.

Oplever du symptomer, bliver de ikke bedre uden behandling – kun værre. Kontakt en gynækolog og få råd om, hvilken behandling, der er bedst for dig.

Her kan du læse mere om behandlingen og om den kan hjælpe dig.