Overgangsalder kan gi´ mange gener for kvinder. Hedeture, ømme led, humørsvingninger og tørre slimhinder i underlivet. Mens hedeturene ofte bliver talt om i ’sjove’ vendinger, er de tørre slimhinder ikke lige en snak, man tager over aftensmaden. Faktisk er det meget sjældent, at tørre slimhinder kommer på tale.

Af Sarah Køhnke

Speciallæge i gynækologi og obstetrik, Michael Parslov.

Mens hedeturene forsvinder over tid, så er det en lidt større udfordring med tørre slimhinder. De forsvinder nemlig ikke, og lidelsen opstår, når østrogenproduktionen falder. Det gør den med alderen, men også for kvinder som sættes i kunstig overgangsalder pga. et cancerforløb.

Nyt håb
Den såkaldte MonaLisa Touch er en af de nyeste behandlingsmetoder, som speciallæge i gynækologi og obstetrik, Michael Parslov på Falkoner Allé, har taget ind i klinikken. Selve behandlingen er ikke ny, for cirka 70 lande tilbyder allerede behandlingen hos gynækologer verden over.

Men nu kan kvinder altså få den samme behandlingsmetode på klinikken på Frederiksberg, og det er Michael Parslov glad for, – fordi det giver kvinderne flere valgmuligheder, når lidelsen opstår.

Hormonfri behandling
Behandlingen er hormonfri, og det er der mange kvinder, der efterspørger.

Cirka en halv million kvinder, alene i Danmark, døjer dagligt med lidelsen. Dertil ca. 80.000 kvinder som har senfølger af et cancerforløb. Det kan være generende at gå og cykle, men også sex kan være smertefuldt. Eller direkte umuligt.

“Derfor er det vigtigt at få talt med sin læge eller gynækolog om generne, så snart de opstår”, siger Michael Parslov.

Et tabu
“Lidelsen er et tabu, og mange kvinder går i årevis med smerterne. Det er ikke det første, vi deler med hverken partneren eller veninderne. Det er heller ikke det, din mor fortæller dig om”, siger Michael Parslov, som oplever, at kvinder, der har gennemgået et behandlingsforløb, får en forbedret livskvalitet.

OBS: Ny gynækolog på Frederiksberg
Michael Parslovs klinik på Frederiksberg – og dermed også Klinik Monalisa Frederiksberg – er primo 2021 overtaget af gynækolog Camilla Flarup Gosvig. Du kan se mere om klinikken her.

Kom godt i gang
Læs her hvordan du kommer godt i gang med den smerte- og risikofri MonaLisa Touch laserbehandling.

DEKA udviklede i 2008 en ny behandlingsmetode, MonaLisa Touch, i Italien. En CO2 laser, som ved påvirkning af vævet, genskaber størstedelen af elasticiteten og fugtbalancen i skeden. Behandlingen er nu tilgængelig i mere end 70 lande og mere end 4 millioner kvinder har fået behandlingen.