Vi får mange opkald og mails i vores klinikker fra kvinder, som af forskellige årsager ønsker viden om behandling for de gener, der opstår i forbindelse med tørre slimhinder i underlivet. Vi vil gerne fortælle en historie her, som der sikkert er mange, der kan spejle sig i. Håber I har lyst til at læse med … (historien er selvfølgelig 100% anonymiseret)

Modelfoto

Af freelance journalist
Sarah Køhnke
20. februar 2018

Trine er i starten af 40´erne. Siden hun var 36 år, har hun lidt af tørre slimhinder. Det kom i forbindelse med et sygdomsforløb. Som 36-årig fik Trine underlivskræft.

Det har været et svært forløb, som har været hårdt på alle måder. Både arbejde og samlivet har været på hold over flere gange og i længere perioder.

Snart blev smerterne ulidelige, det var både ubehageligt og smertefuldt, når hun som skolelærer skulle gå mellem klasserne og til og fra lærerværelset. Hun fortæller, at hun måtte stoppe op flere gange og bare stå!

En konstant svie, kløe og en brændende fornemmelse i underlivet. Samlivet med kæresten gik i stå. Frygten for at de ellers hyggelige kys og kram i sengen skulle udvikle sig til mere blev en bekymring. For skulle hun – igen – afvise kæresten? Han har gennem hele sygdomsforløbet og efter raskmeldingen med de efterfølgende senfølger været forstående. “Han har aldrig lagt pres på mig”, fortæller hun.

Men som Trine selv udtrykker, “Det ved jeg jo ikke, om han bliver ved med. Han mistede en del af mig. Jeg ville gerne, men kunne ikke. Eller, det var i hvert fald ikke særlig rart, og så blev han ked af det.”

Trine ville ikke finde sig i smerterne og har derfor valgt at lade sig behandle med MonaLisa Touch. Hun fortæller, at hun mærkede en forskel allerede efter første behandling. Og her, hvor hun har fire måneder til den opfølgende behandling, er hun ikke i tvivl om, at den skal hun have.

“Det er en lettelse, at jeg uden problemer kan gå fra klasse til klasse og sætte mig ned på en stol, uden det gør ondt!”

Men Trine har et budskab…
For selv om hun mærker en markant forandring, fordi hun ikke har tørre slimhinder, så døjer hun med muskelspændinger, som er opstået efter år med smerter fra tørre slimhinder. Muskelspændinger som kan nemt kan opstå, når tiltagende smerter og ubehag bliver en del af dagligdagen.

Derfor træner Trine underlivet, så hun kan slippe af med de muskelspændinger, der sidder ved indgangen til skeden. Det er hårdt arbejde, men det går meget, meget bedre, og sexlivet med kæresten er på vej tilbage.

“Man skal ikke vente. Det er bare med at komme afsted til gynækolog. Og ikke vente så længe, at der kommer flere problemer”, er Trines budskab.

DEKA udviklede i 2008 en ny behandlingsmetode, MonaLisa Touch, i Italien. En CO2 laser, som ved påvirkning af vævet, genskaber størstedelen af elasticiteten og fugtbalancen i skeden. Behandlingen er nu tilgængelig i mere end 70 lande og mere end 2,5 millioner kvinder har fået behandlingen.

De erfarne gynækologer er patienternes sikkerhed for korrekte diagnoser og optimale individuelle behandlingsforløb. Behandlingerne udføres under trygge og velordnede forhold på gynækologiske klinikker.

KLIK HER FOR KLINIK OVERSIGT

Der eksisterer i dag kun to behandlinger, der aktivt bearbejder slimhinderne og bremser den naturlige ældningsproces. Disse er hormonpiller og MonaLisa Touch laserbehandling.

2018-02-20T09:50:25+00:00