Niveauet af østrogen i kvindens krop spiller en afgørende rolle i den vaginale sundhed.

Hormonet er ansvarligt for at holde de vaginale vægge tykke, elastiske og hydrerede.  Når østrogen niveauet begynder at falde rapporterer mange kvinder vaginal kløe, brændende fornemmelser, tørhed og generelt ubehag.

I takt med slimhindernes vægge bliver tyndere, falder elasticiteten og PH niveauet i vagina øges. Resultatet af denne naturlige proces er svie og smerte ved dagligt og intimt samvær og deraf følgende faldende selvværd og livskvalitet.

På trods af de naturlige følger af lavere østrogen niveau i vagina, forbinder under halvdelen af kvinderne tørre slimhinder til at være en del af overgangsalderen.  Resultatet af denne manglende viden, er med til at gøre tørre slimhinder til et tabu.

Fakta om tørre slimhinder (vaginal atrofi):

1. Det er en naturlig resultat af faldende østrogen niveau i kvindens krop.
  2. Det er en del af overgangsalderen. Modsat andre gener i overgangsalderen, så går tørre slimhinder ikke væk af sig selv.
  3. Der er ingen grund til at vente. Det bliver ikke bedre.
  4. Tal med din læge inden din intime samliv går i stå eller er smertefuldt. Der findes løsninger.
  5. Vær med til at bryde et tabu – tal med dine nære veninder om tørre slimhinder – du finder ud af du ikke er alene. Ca: 50% af alle ramte kvinder har daglige aktivitetsnedsættende smerter og ubehag.

Klinik MonaLisa ønsker at gøre en forskel for kvinder, som lider af vaginal atrofi. Vi tilbyder en langtidsholdbar hormonfri behandling.  Ønsker du at vide mere, så kontakt en af vores gynækologer for en uforpligtende samtale om, hvordan du bedst afhjælper problemet.

Se video om behandlingsforløbet