Tørhed og svie i underlivet eller ligefrem smerte ved samleje skyldes ofte nedsat produktion af det kvindelige kønshormon østrogen i æggestokkene. Østrogenmanglen kan bero på flere forskellige forhold som for eksempel naturlig aldring, sygdom eller behandling for hormonfølsom bryst- eller underlivskræft. Østrogenmangel kan i princippet ramme kvinder i alle aldre, men især kvinder, der har passeret overgangsalderen, er udsatte.

Traditionel behandling

Generne afhjælpes traditionelt med olier eller glidecreme. Lidelsen kan også behandles med hormoner, enten systemisk i form af piller eller lokalt i form af vagitorier (stikpiller i skeden) som f.eks. Vagifem. Hormonbehandling har en række positive effekter for mange. Men det kan også have bivirkninger, hvorfor en del fravælger hormonbehandling. Dette fravalg er en af årsagerne til at tørre og sarte slimhinder, i høj grad underbehandles i dagens Danmark. Med konsekvenser i form af daglige gener, samlivsproblemer og forringet livskvalitet for op imod en halv million danske kvinder.

I modsætning til overgangsalderens hedeture og humørsvingninger er problemstillingen med tørre slimhinder i skeden kroniske, og de bliver endda ofte værre med alderen. Den lægelige betegnelsen for lidelsen er vaginal atrofi.

Ødelæggende for parforholdet
Tørre slimhinder kan være ødelæggende både for kvinderne selv og og for deres parforhold. Ikke mindst fordi de ramte kvinder ofte går i årevis med gener som de nævnte kløe, svie og smerter, der over tid tiltager. Derfor er det vigtigt at lytte til de signaler, kroppen sender os. Og igangsætte behandling så tidligt som muligt.

I dag er MonaLisa Touch laserbehandlingen det eneste alternativ til symptombehandling med olier og creme og hormonbehandling. Behandlingen er udviklet specielt til kvinder med vaginal tørhed, svie, ubehag eller smerte ved samleje, som er forårsaget af vaginal atrofi.

Skånsom og smertefri
MonaLisa Touch behandlingen er ideel til de kvinder, der ønsker en vævsskånsom, risikofri og gennemprøvet behandling enten som alternativ eller supplement til hormonbehandling.

Behandlingen kan med fordel påbegyndes så tidligt som muligt, inden følgerne af østrogenmanglen udvikler sig, og dermed forebygge lidelsen af vaginal tørhed, svie, ubehag og smerte ved samleje.

På siden her kan du læse mere om behandlingen, og om den kan hjælpe dig. Siden indeholder også to videoer, der fortæller om behandlingen og dens virkning. På den første video fortæller en af de mest erfarne gynækologer, når det gælder laserbehandling af tørre slimhinder, Stine Fürst om behandlingen. Mens den anden er en grafisk illustration af behandlingen og dens virkning.

Du har også mulighed for at booke en gratis, uforpligtende og fortrolig samtale med en af vores erfarne sygeplejersker her.

Du kan læse mere om sarte slimhinder på sundhed.dk.

Kom godt i gang …
… med den smerte- og risikofri MonaLisa Touch laserbehandling.

DEKA udviklede i 2008 en ny behandlingsmetode, MonaLisa Touch, i Italien. En CO2 laser, som ved påvirkning af vævet, genskaber størstedelen af elasticiteten og fugtbalancen i skeden. Behandlingen er nu tilgængelig i mere end 70 lande og flere end 4 millioner kvinder har fået behandlingen.