Nedsat østrogen-niveau eller østrogen-mangel kan skyldes flere forskellige forhold: naturlig aldring, sygdom eller kræftbehandling. Østrogenmangel kan i princippet ramme kvinder i alle aldre. Men især kvinder, der har passeret overgangsalderen, er udsatte.

Svie, kløe og smerter
Mangel på østrogen forårsager bl.a. tørre og sarte slimhinder – ikke mindst i underlivet. Det er nemlig østrogen, det kvindelige kønshormon, der holder slimhinden i skeden fugtig og sund ved at opretholde en normal mængde mælkesyrebakterier. Og når østrogenet forsvinder, forsvinder mælkesyrebakterierne også.

Det kan give svie og kløe og gøre ondt i forbindelse med daglige aktiviteter, øget risiko for infektioner og smerter ved samleje.

Nedsat østrogen-niveau kan behandles medicinsk med P-piller med naturligt østrogen eller lokal hormonbehandling i form af stikpiller (vagitorier), der føres op i skeden. Udover symptombehandling, i form af olier og glidecreme, er det eneste alternativ til hormonbehandling i dag MonaLisa Touch laserbehandlingen.

Hormonfri behandling
MonaLisa Touch kan både anvendes til at forebygge og afhjælpe symptomer. Behandlingen er ideel til kvinder, der ikke bliver hjulpet tilstrækkeligt af hormoner, eller som er bange for eventuelle bivirkninger i forbindelse med hormonbehandling. For kvinder, der har været i behandling for en hormonfølsom kræftsygdom, kan laserbehandling være den eneste mulige behandling.

Laserbehandlingen er i øvrigt den eneste langtidsvirkende behandling for tørre slimhinder – det kan du læse mere om her. En oversigt over behandlingsmuligheder – ud over hormoner og laser – finder du sammen med inspiration til den vigtige samtale med din partner og din læge på siden her.

Tal med en gynækolog om, hvilken behandling der er den rigtige for dig
MonaLisa Touch laserbehandlingen er i dag veldokumenteret og udføres udelukkende af specialuddannede autoriserede gynækologer på en række klinikker rundt omkring i Danmark. Du kan se listen over klinikker her.

Læs mere om nedsat østrogen-niveau på Sundhed.dk. Og på siden her kan du læse mere om MonaLisa Touch laserbehandlingen, også om den kan hjælpe dig. Siden indeholder bl.a. to videoer. der fortæller om behandlingen og dens virkning.

Du kan også booke en gratis, uforpligtende og fortrolig telefonsamtale med en af vores dygtige sygeplejersker her.

Kom godt i gang …
… med den smerte- og risikofri MonaLisa Touch laserbehandling.

DEKA udviklede i 2008 en ny behandlingsmetode, MonaLisa Touch, i Italien. En CO2 laser, som ved påvirkning af vævet, genskaber størstedelen af elasticiteten og fugtbalancen i skeden. Behandlingen er nu tilgængelig i mere end 70 lande og mere end 4 millioner kvinder har fået behandlingen.