Du har sikkert oplevet din mors hedeture. Situationer hvor hun pludseligt rejser sig op, går over og åbner døren på vid gab og står i døråbningen, mens der lyder et glædens suk.

Men der er noget de fleste mødre ikke fortæller deres døtre om.

Ifølge undersøgelser med kvinder så er det kun én ud af tre kvinder, der taler med deres døtre om, hvad man kan forvente sig af overgangsalderen. Og en stor del fortæller oven i købet ikke alt om hvad overgangsalderen gør ved din krop.
Måske fordi de ikke selv er klar over at symptomer som f.eks tørre/sarte slimhinder, kløe, svie og smerter ved samleje er gener i forbindelse med overgangsalderen.

Op til 60% af kvinder forbinder ikke tørre/sarte slimhinder (vaginal atrofi) med overgangsalderen.  Og selvom tørre/sarte slimhinder ofte har en stor indvirkning på selvværd og livskvalitet, er det under halvdelen af alle kvinder med lidelsen, der taler med deres læge om problemet.
Samtidig oplever mere en halvdelen af kvinderne i overgangsalderen, at deres læge ikke spørger ind til de gener de har i forbindelse med overgangsalderen.

Tørre/sarte slimhinder (vaginal atrofi) er en livslang lidelse, som starter i forbindelse med overgangsalderen, hvor østrogenniveauet i skeden falder og ubehandlet kan medføre stigende ubehag og betændelsestilstande.

Lidelsen kan let og effektivt behandles og symptomerne kan lindres. Det er derfor vigtigt du taler med din læge eller gynækolog, hvis du oplever smerte ved samleje, kløe, svie eller tørhed i skeden.

Der findes i dag to behandlinger, som aktivt påvirker slimhinderne.  Hormonbehandling som har været anvendt i en del år og en ny gynækologisk laserbehandling (MonaLisa Touch), som påvirker slimhinderne i skeden ved at genskabe elasticiteten samt den naturlige PH- og fugtbalance uden de bivirkninger der kendes fra hormonbehandlinger.

Kvinder som lever med brystkræft og som får hormonnedsættende behandlinger kan risikofrit anvende gynækologisk laserbehandling til aktiv behandling af vaginal atrofi.

En anden mulighed er anvendelse af forskellige former for olier eller cremer, som kan købes i håndkøb. Disse midler kan lindre, men har ingen effekt på  årsagen og genopbyggelsen af slimhinden.

Vil du være sikker på den rigtige behandling bør du tale med din læge eller gynækolog om dine gener og din mulighed for behandling.

DEKA udviklede i 2008 en ny behandlingsmetode i Italien. En CO2 laser, som ved påvirkning af vævet, genskaber størstedelen af elasticiteten og fugtbalancen i skeden. Behandlingen er nu tilgængelig i mere end 70 lande og mere end 4 millioner kvinder har fået behandlingen.

Læs mere om behandlingen og om den virker for dig, ved at klikke på emnerne i menuen ovenover.

Behandlingen udbydes af klinik MonaLisa i samarbejde med ledende gynækologer rundt om i Danmark: