Tørre slimhinder i skeden – vaginal atrofi – er en almindelig senfølge ved visse kræftforløb, ikke mindst i forbindelse med brystkræft og livmoderkræft. Det skyldes at kemoterapi, stråle- og antihormonel behandling kan nedsætte østrogenkoncentrationen og fremkalde tidlig overgangsalder.

Det betyder kronisk ubehag i form af svie, kløe og ofte smerter. Sport og anden fysisk udfoldelse påvirkes, ligesom intimt samliv besværliggøres og forringes.

Begrænsede traditionelle behandlingsformer
Vaginal atrofi behandles i andre sammenhænge ofte med østrogentilførsel lokalt eller systemisk, men det er ikke altid en mulighed i disse kræftsammenhænge, fordi det kan forværre sygdomsbilledet. Cremer og olie kan til en vis grad lindre generne, men er i bedste fald symptombehandling.

Mette fortæller “Min historie er et godt eksempel på, at der er kvinder i alle aldre, som bøvler med underlivet, og hvor laserbehandling kan være en fantastisk mulighed for at tage en dimension af livet tilbage, som man har mistet.”

Ny gennemtestet behandling
Uanset årsagen til vaginal atrofi findes der i dag en langtidsvirkende behandling, uden risici for kræftpatienter, i form af en medicinsk laserbehandling ved navn MonaLisa Touch.

Behandlingen har klinisk evidens via udenlandske studier og mere end 4 mio. behandlinger på verdensplan. Desuden er laserbehandlingen efterprøvet i Danmark af professor Lisbeth Nilas i samarbejde med gynækologerne Lisbeth Elving og Charlotte Marx på Hvidovre Hospital. Et nyt studie er undervejs ved Århus Universitetshospital under professor i gynækologi Axel Forman.

Når en gynækologisk forundersøgelse viser vaginal atrofi, kan Klinik MonaLisa tilbyde laserbehandlingen i samarbejde med specialuddannede privatpraktiserende gynækologer på et landsdækkende netværk af klinikker.

Risikofri, smertefri og langtidsvirkende
Behandlingen er risikofri, smertefri og langtidsvirkende. Patienten lægges i gynækologisk leje og en probe indføres i skeden, hvor den udsender et lavfrekvent laserlys. Indgrebet tager 5-10 min. og kun de færreste har bivirkninger i form af lettere blødning og udflåd i dagene efter. Laseren øger blodgennemstrømningen i skedevævet og får slimhinden til at regenerere, hvorved vævets smidighed og oprindelige fugt genskabes. Læs hvad kvinderne selv siger om behandlingen her.

Behandlingen foretages typisk tre gange med 4-6 ugers mellemrum. Symptomlindringen indtræder hurtigt for de fleste patienter, og efter tre behandlinger oplever flere end 85 % en positiv eller meget positiv effekt. En årlig genbehandling anbefales.

Læs mere om behandlingen og se to videoer der fortæller om behandlingen og dens virkning.

Læs mere om tørre slimhinder og vaginal atrofi på Sundhed.dk og find de seneste artikler, videoer m.v. om emnet på her på Klinik MonaLisa og på  MonaLisa Touch’ globale webside (på dansk).

Egenbetaling med mulighed for tilskud
MonaLisa Touch behandling er underlagt egenbetaling, men flere sundhedsforsikringer giver tilskud, fordi vaginal atrofi er en kronisk lidelse, der kan begrænse de ramtes daglige gøremål. Tilskud ydes efter forsikringsselskabernes individuelle vurdering ud fra gynækologens indstilling.

Læs mere om pris her, tilskudmuligheder her og evt. lån til behandling her.

Kom godt i gang …
… med den smerte- og risikofri MonaLisa Touch laserbehandling.

DEKA udviklede i 2008 en ny behandlingsmetode, MonaLisa Touch, i Italien. En CO2 laser, som ved påvirkning af vævet, genskaber størstedelen af elasticiteten og fugtbalancen i skeden. Behandlingen er nu tilgængelig i mere end 70 lande og mere end 4 millioner kvinder har fået behandlingen.